Ateńskie Lotnisko im. Elefteriosa Venizelosa        

W 1994 roku podjęto decyzję o budowie nowego lotniska międzynarodowego w pobliżu ateńskiej metropolii. Celem strategicznym było zapewnienie sprawnej komunikacji lotniczej podczas zbliżających się IO Ateny 2004. Lotnisko zlokalizowano 30 km na wschód od Aten niedaleko miejscowości Spata. Realizację tego wielkiego przedsięwzięcia, będącego największym przedsięwzięciem konstrukcyjnym realizowanym w Grecji powierzono konsorcjum kierowanemu przez niemiecki koncern Hochtief. Koszt inwestycji wyniesie ponad 2,2 mld Euro. Właścicielem lotniska jest zarządzana prywatnie spółka  "Athens International Airport S.A", w której 55% udziału ma państwo greckie a 45% grupa kapitałowa w skład której wshodzą: Hochtief AirPort GmBH (39,9 % udziałów), ABB Calor Emag Schaltanlagen AG, H.Krantz-TKT GmBH i Flughafen Athen-Spata Projektgesellschaft GmBH (pozostałe 5,1 %). Koncesja obowiązuje przez 30 lat. Historia budowy jest niezwykle interesująca. Budowa rozpoczęła się w 1996 roku. Budowniczowie musieli pokonać wiele przeszkód, m.in. konieczne było przesunięcie XV wiecznego kościoła Piotra i Pawła. Konieczne były rozległe prace niwelacyjne (w tym zniwelowanie całego wzgórza!). Rząd grecki wymusił m. in. zamknięcie prawie 20 prywatnych radiostacji (mogły zakłócać funcjonowanie lotniskowych instalacji). Rząd naciskał także na oddanie lotniska przed rozpoczęciem szczytu turystycznego, mimo protestów IATA (Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa), która uważała, że nie do końca została przygotowana pasażerska infrastruktura lotniska. Połączenie z Atenami opiera się na transporcie kołowym, budowa połączenia kolejowego nastąpi dopiero w 2004 r. Po osiągnięciu pełnej przepustowości nowe lotnisko zastąpi dwa dotychczas funkcjonujące w Atenach.

Oto Galeria lotniska i podstawowe dane zebrane w tabeli, można sobie taże rzucić okiem na plan lotniska
Komunikację pomiędzy Atenami a lotniskiem opisano tutaj

Liczba pasażerów powyżej 16 milionów rocznie w pierwszym okresie
Ruch towarowy ponad 220 tys. ton
Długość pasów startowych 2 pasy po 4 km. każdy
Lądowania 65 lądowań i startów na godzinę lub 600 na dzień
Satelity 10 "rękawów" pasażerskich
Dojazd sześciopasmowa autostrada z południa "Attiki Odos"

Bagaż

11 przenośników bagażowych

         

x2001.jpg (7369 bytes)  xrunaway.jpg (3682 bytes)    x2001_main.jpg (4017 bytes)

Informacje pochodzą z oficjalnej strony lotniska:


http://www.athensairport-2001.gr/